Proč se mám zabývat pracovním prostředím?

Pracovni_stul_03_blog

 

Možná se tato otázka může zdát zbytečná, pokud člověk nepracuje zrovna fyzicky těžce a/nebo ve škodlivých podmínkách. Opak je však pravdou. I administrativní práce, pobyt v kanceláři a obecně v uzavřených prostorách sebou nesou mnohá úskalí.

Pracovním prostředím zde rozumíme prostor určený k práci na počítači nebo notebooku, k psaní poznámek, úkolů… a k řešení všech office záležitostí. Je to stabilní místo doma nebo v práci, náš koutek, kde nesmí chybět stůl a židle. Vše ostatní vybavení je variabilní, z čehož vyplývá, že úprava pracovního prostředí k obrazu svému je možná a velmi vhodná. Doma můžeme být více kreativnější, ale i v práci lze třeba jen maličkostmi své pracovní místo dostatečně zvelebit.

 

Pracovni_stul_04_blog

Jaké má administrativní zázemí být?
  • úhledné, účelné, systematické, čisté, příjemné, přehledné
  • barevně vyvážené
  • optimálně osvětlené
  • s dostatečně velkou pracovní plochou
  • s kvalitní židlí
  • líbivé a individualizované pro člověka, který toto zázemí využívá nejvíce
  • oživené přírodním prvkem (květina, obraz, fotografie, těžítko s přírodním motivem apod.)
  • pro maximalisty a milovníky harmonizace lze zvolit feng shui zásady a uspořádání

 

Všechny tyto body působí preventivně s ohledem na zdraví fyzické i psychické, pozor si však musíme dát na upřednostnění minimalismu - např. více rodinných fotografií na pracovním stole může odvádět pozornost od samotné práce.

 

Celá pracovna a zejména pracovní stůl by měl být uspořádaný, i když mnozí namítnou, že v hromadách ležících na pracovním stole se snadno vyznají a jiný systém jim nevyhovuje.

 

Organizace pracovního stolu má více významů, ale jeden ze všech je absolutně zásadní - náš mozek.

Denně musíme zpracovávat spoustu podnětů, reagovat na ně, setkáváme se s lidmi, děláme různé aktivity a činnosti, zažíváme určité situace. Aby tyto procesy probíhaly bez zbytečného prodlení, mozek si vše kategorizuje. Proto po ranním budíku si můžeme ještě ospalí uvařit kávu nebo čaj - mozek ví, že do kuchyně se jde tudy a že kávovar leží na daném místě.

Směruje nás a vše jde snadno a rychle. V cizím prostředí tápeme, rovněž v prostorách s nadbytkem různě poházených věcí.

 Pracovni stul 05_blog

Spořádaný a uklizený pracovní stůl podněcuje snadnější a rychlejší mozkovou výbavnost a tím zvyšuje produktivitu práce! S nadsázkou lze říci, že pořádek na pracovním stole nám šetří drahocenný čas, který můžeme věnovat činnostem a lidem, které máme rádi.

Práci věnujeme mnohé, administrativní záležitosti a sezení za pracovním stolem jsou součástí každého dne, nelze proto opomíjet žádný z vlivů, které se této problematiky týkají, a vliv na člověka a jeho zdraví je markantní.

Věnovat pozornost svému pracovnímu prostředí má zkrátka velký smysl.

 

MUDr. Dagmar Vránová

http://www.mudrdvranova.cz/

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.